Op woensdag 28 februari ontving het diensthoofd van de dienst noodplanning van de gouverneur, mevrouw Anne Martens, de drie laatst benoemde burgemeesters uit Ardooie, Knokke-Heist en Oudenburg. De burgemeesters namen plaats in de crisiscel van de dienst noodplanning van de gouverneur in Brugge en werden ondergedompeld in de procedures, structuren en ervaringen op operationeel, lokaal, provinciaal en nationaal niveau. Hun rol werd nauwkeurig uitgelegd.
Daarna kwamen de bevoegdheden inzake bestuurlijke handhaving aan bod. Hun instrumentarium, zowel op preventief als handhavingsvlak, om kort op de bal te kunnen spelen, waar nodig, werden toegelicht. Aan de hand van een praktische case werd de meerwaarde van de samenwerking met het parket en de arbeidsauditeur geduid. Van overlast tot georganiseerde criminaliteit, witwaspraktijken kwamen aan de hand van voorbeelden aan bod. De nadruk werd gelegd op de interne organisatie en externe samenwerking.
Op die manier wou de gouverneur de nieuwe burgemeesters wapenen en ondersteunen; door enerzijds kennis te laten maken met zijn medewerkers, diensten en structuren, wetgeving, good practices; en door anderzijds aan te tonen hoe de diensten van de gouverneur en de federale politie West-Vlaanderen, waaronder het ARIEC (arrondissementeel informatie en expertise centrum) ondersteuning kunnen bieden in hun functie als burgemeester. (28/02/2024)
Reactie toevoegen