De gouverneur bevindt zich op het kruispunt tussen lokale overheden en de Vlaamse overheid.
De gouverneur is in eerste instantie een commissaris van de Vlaamse regering.
Een belangrijke taak is het administratief toezicht op de lokale besturen. Hieronder verstaat men de gemeenten, politiezones, OCMW’s, kerkbesturen en polders en wateringen. Het administratief toezicht houdt in dat de beslissingen op lokaal vlak worden getoetst op hun overeenstemming met het recht en het algemeen belang. Voor de uitoefening van die taak kan hij een beroep doen op het Vlaams personeel van het Agentschap voor Binnenlands bestuur, provinciale afdeling West-Vlaanderen.
Samen met de Vlaamse afdeling kan hij ondersteuning bieden in de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid voor lokale besturen. Door het openstaan voor signalen van deze besturen ter verbetering van het kader waarin zij opereren, is er een constructieve samenwerking.
Indien je een klacht wenst in te dienen tegen een beslissing van een lokaal bestuur dan is dit mogelijk
- via aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs op het volgende adres:
Agentschap Binnenlands Bestuur
Koning Albert II laan 15, bus 215
1210 Brussel
- via het digitaal klachtenformulier. Dit is de link: digitaal klachtenformulier.