Beste lezer
Taal verwoordt de werkelijkheid, maar taal is niet neutraal en framet al snel deze werkelijkheid. De meest voor de hand liggende opvatting over taal is dat taal de werkelijkheid verwoordt. Een actor observeert verschijnselen en brengt deze onder woorden. De hierbij gebruikte taal kan minder of meer impact hebben. Taal kan volledig betekenisloos zijn en geen enkele invloed hebben op deze werkelijkheid. Maar dat zal maar zelden het geval zijn. Zelfs taal die niet beoogt iets te veranderen zal toch zijn invloed hebben, al is het maar omdat zelfs een eenvoudige werkelijkheid al op veel verschillende manieren kan worden verwoord. Als taal belangrijk wordt in de manier waarop we betekenis verlenen aan gebeurtenissen, dan krijgt ze haar framende functie. Frames vormen onze gedachten en sturen onze betekenisverlening. Frames geven aanleiding tot vanzelfsprekendheden en verwachtingen. Taal en zeker ook frames beïnvloeden onze gedachtenvorming. De informatie die mensen ontvangen, wordt bijna altijd geordend met behulp van reeds bestaande frames die ‘als olifantenpaadjes’ bepalen hoe informatie wordt verzameld en opgeslagen en weer wordt gecombineerd. Een frame zet als het ware een script in werking. Door een ruimte als een restaurant te beschrijven, legt de schrijver het script vast en impliceert hij veel. Het past in dit script dat er ook andere mensen in deze ruimte zitten, dat iemand iets bestelt, dat een ober dit brengt en dat de gast afrekent. Dat alles behoeft niet meer te worden uitgelegd en is onderdeel van een algemeen bekend ‘restaurant script’. Frames activeren gestandaardiseerde modules in ons handelingsrepertoire. We weten wat er in een script, aangezet door het frame, kan en moet gebeuren. Frames stellen ons daarom in staat om voorspellingen te doen en te generaliseren.Goede frames blijven hangen en je bent het er ook snel mee eens. Een goed frame heeft vaak een duidelijke rolverdeling met bijvoorbeeld een schurk en een held of een sukkel en een bijdehande slimmerik. (Ernst ten Heuvelhof, ‘Strategisch gedrag in netwerken’, Uitgeverij Boom).
Reactie toevoegen