Beste lezer,

Ik wil je graag betrekken bij mijn dagelijkse opdracht. Daarom verstrek ik je zoveel mogelijk informatie. Met deze website wil ik je graag informeren over allerlei zaken, die jou kunnen aanbelangen: preventie van criminaliteit, de procedure voor het rampenfonds, alles over de jachtverloven,… Via het overzicht van alle medewerkers weet je meteen bij wie je met je vraag terecht kan. Je kan ook mijn dagelijkse activiteiten volgen. Ik wens je veel leesplezier en inspiratie!

Carl Decaluwé

Persbericht overleg Vlaamse en Zeeuwse bestuurders over corona maatregelen

datum publicatie persbericht:
14 april, 2020

“In de praktijk oogsten we met onze maatregelen hetzelfde effect”

Aan de Vlaams-Zeeuwse grens is, zowel in Vlaanderen als in Zeeland, het zelfde beoogde effect te zien door de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat is de belangrijkste conclusie die Vlaamse en Zeeuwse bestuurders vanmiddag tijdens een digitaal overleg met elkaar hebben kunnen trekken. ‘Blijf thuis’ of ‘Blijf in uw kot’ is aan beide kanten van de grens de voornaamste oproep. “En terwijl de aanloop naar de maatregelen wellicht verschillend was”, vatte Commissaris van de Koning Han Polman samen, “zowel in Vlaanderen als in Zeeland hebben onze vergelijkbare maatregelen nu dezelfde uitwerking. De mensen blijven thuis.” Op de enkele incidenten, bijvoorbeeld grensoverschrijdende fietspelotons, wordt strak gehandhaafd en worden ook bekeuringen uitgedeeld.

Polman kon dit in overeenstemming met zijn collega’s Didier Detollenaere (gouverneur Oost-Vlaanderen) en Carl Decaluwé (gouverneur West-Vlaanderen) bevestigen, de problematiek lijkt op elkaar en de maatregelen dus ook. De (online) aangeschoven burgemeesters van Hulst en Sluis en de voorzitter van de Veiligheidsregio, tevens burgemeester van Terneuzen, Jan Lonink, deden dezelfde oproep: blijf elkaar in de grensregio’s steunen, help elkaar en respecteer de vitale functies. Een Nederlands kenteken in Vlaanderen of een Belgisch kenteken in Zeeland kan ook betekenen dat iemand over de grens werkt.

Ook economisch speelt aan beide kanten van de grens dezelfde problematiek. De horeca en de toeristische sector hebben het zwaar nu deze aan beide zijden van de grens zijn gesloten, hiervoor is alle aandacht. De politici spraken af dat voor de toekomst hetzelfde geldt: de overheden willen zo veel mogelijk samen optrekken, met gelijke maatregelen en gelijktijdig. Ook als er op een later moment weer voorzichtig wordt afgeschaald.

www.zeelandveilig.nl/corona

Algemeen secretariaat van de gouverneur

Burg 3
8000 Brugge